رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

کلاچ در تراکتور

Clutch) وسیله ایست که براساس وجود اصطحکاک بین دو سطح کار می کند و وظیفه اش قطع و وصل در انتقال توان از میل لنگ و موتور به جعبه دنده است.

کلاچ(

 

کلاچ تراکتور

smh61.blogfa.com

همانطور که مشخص است کلاچ از پدال، محور اتصال پدال و توپی بلبرینگ، توپی بلبرینگ، بلبرینگ، صفحه‌ی تماس بلبرینگ و سطح انگشتی ها، انگشتی ها، فنرها، پوسته فنر، میله‌ی اتصال پوسته فنر وصفحه‌ی فشاردهنده، پیچ تنظیم طول فنر، استکانی های فلزی که فنر داخل آن قرار می گیرد، صفحه‌ی فشاردهنده، صفحه کلاچ که بر روی آن لنت کوبی شده است و شافت کلاچ که وظیفه‌ی انتقال توان به جعبه دنده را برعهده دارد تشکیل شده است.

 

حال طرز کار کلاچ لنتی یک مرحله ای:

 

در مورد کلاچ دو حالت وجود دارد:

 1- حالتی که پا بر روی پدال فشار نمی آورد.

 2- حالتی که پا بر روی پدال فشار می آورد.

 

در حالت اول :

که هیچ فشاری بر روی پدال وجود ندارد، بلبرینگ بر روی انگشتی ها فشاری وارد نمی کند لذا فنرها که در داخل استکانی قرار دارند نیز در بیشترین حالت انبساط قرار گرفته اند. فنرها از یک طرف به پوسته فنر و از طرف دیگر به واسطه‌ی میله‌ی درون آن به صفحه‌ی فشاردهنده متصل اند. زمانی که فشاری وارد نمی شود صفحه ی فشاردهنده در بیشترین فاصله با پوسته فنر قرار دارد. در این حالت صفحه ی فشاردهنده به صورت کامل با صفحه کلاچ یا همان لنت درگیر بوده و با فشاری که به آن وارد می کند باعث تماس کامل لنت با فلایویل می گردد. فلایویل یا چرخ طیار به واسطه ی چرخش میل لنگ، همواره درحال چرخش است و لنت یا صفحه کلاچ را که با فلایویل تماس دارد می چرخاند و از طرفی چون وسط صفحه کلاچ هزارخاره شده است و چون شافت کلاچ نیز هزارخاره است واز طرفی دیگر بدلیل انطباق کامل این هزارخاره ها با یکدیگر، چرخش لنت ها موجب چرخش شافت کلاچ شده و بدین ترتیب انتقال توان از موتور به جعبه دنده از طریق شافت کلاچ میسر می گردد.

 

در حالت دوم :

پدال به واسطه ی فشار پا به جلو حرکت می کند. بلبرینگ نیز به جلو حرکت کرده و بدلیل خاصیت بلبرینگی خود، چون با صفحه ی متصل به انگشتی که درحال چرخش است درگیر می شود شروع به چرخیدن می کند و به واسطه ی فشار وارد شده ، ابتدای انگشتی را که به صورت لولایی است به جلو فشار می دهد و انتهای آن را به سمت عقب می کشد، با این کار میله ی داخل فنر که متصل به پوسته فنر و صفحه ی فشاردهنده است به عقب حرکت کرده و باعث جمع شدن فنرها می گردد و صفحه ی فشاردهنده به پوسته که خود به فلایویل متصل است و می چرخد را به عقب می کشد. با این کار تماس صفحه ی فشاردهنده و لنت ها قطع شده و این زمانی است که صفحه کلاچ بدون تماس بین فلایویل و صفحه ی فشاردهنده به صورت آزاد قرار می گیرد و چون با هیچ قطعه ی در حال چرخش تماس ندارد لذا می ایستد. وقتی صفحه کلاچ متوقف شد چون همواره حالت درگیری با شافت کلاچ دارد، شافت کلاچ نیز از حرکت باز می ایستد و بدین ترتیب توان از موتور و میل لنگ به جعبه دنده منتقل نمی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد