رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

برنامه ریزی خشکسالی

بعلت اینکه خشکسالی از مشخصه های عادی تمامی اقلیم ها می باشد, لازم است که برنامه ریزی مناسبی برای کاهش اثرات آنها صورت پذیرد. برنامه ریزی خشکسالی که در اینجا ارائه میشود برای اولین بار در سال 1990 ارائه گردید و حاصل تحقیقی است که در آمریکا با حمایت مالی بنیاد علوم انجام شد. از آن زمان این برنامه ریزی مورد تجدید نظر قرار گرفته و به دفعات به روز شده است.



برنامه ریزی خشکسالی که در اینجا ارائه میشود برای اولین بار در سال 1990 ارائه گردید و حاصل تحقیقی است که در آمریکا با حمایت مالی بنیاد علوم انجام شد



برنامه ریزی 10 مرحله ای برای خشکسالی

مرحله 1 : انتخاب گروه ضربت خشکسالی

مرحله 2 : بیان اهداف و کاربرد برنامه های خشکسالی

مرحله 3 : دعوت از تمامی سازمانها و افراد ذینفع و حل تضادها (منافع)

مرحله 4 : فهرست بندی منابع و شناسایی گروه های در معرض خطر

مرحله 5 : توسعه استخوان بندی سازمانی و آماده کردن برنامه خشکسالی

مرحله 6 : پیوند زدن علم و سیاست و پوشانیدن خلل سازمانی

مرحله 7 : برنامه پیشنهاد را در معرض عموم قراردادن و ارزیابی واکنشها

مرحله 8 : اجرای برنامه

مرحله 9 : ایجاد برنامه های آموزشی

مرحله 10 : ارزیابی پس از خشکسالی



خشکسالی از مشخصه عادی تمامی اقلیمها می باشد



گام اول: انتخاب گروه ضربت خشکسالی
برنامه ریزی خشکسالی با انتخاب یک گروه ضربت بوسیله دولت آغاز می شود. این گروه دو هدف را دنبال می کند. در مرحله اول, گروه توسعه و ایجاد برنامه را مدیریت نموده و گروه ها و سازمان های مختلف را در این راستا هماهنگ می کند.

در مرحله بعد پس از آنکه برنامه ایجاد گردید, در حین خشکسالی گروه علاوه بر ایجاد هماهنگی برای انجام اقدامات لازم و اجرای برنامه های کاهش اثرات و اقدامات واکنشی, توصیه های لازم را به دولت ارائه می کند.



اهداف گروه ضربت شامل ایجاد برنامه خشکسالی قبل از وقوع آن و ایجاد هماهنگی برای انجام اقدامات لازم در حین خشکسالی می باشد



به گروه ضربت, نظارت بر ایجاد سایت اینترنت که حاوی اطلاعات لازم در مورد برنامه خشکسالی و یک کپی از برنامه و اطلاعات به روز در مورد اقلیم و منابع آب باشد توصیه می شود.

گروه ضربت بایستی با توجه به چند رشته ای بودن ماهیت خشکسالی و اثرات شکل گیری از نمایندگان سازمانهای دولتی و دانشگاهها تشکیل شود. و همچنین گروههای طرفدار محیط زیست و نمایندگان گروه های کاری برآورد خطرپذیری بایستی در گروه حضور داشته باشند.



در صورتیکه خشکسالی در گذشته نزدیک یا دور بوقوع پیوسته باشد گروه ممکن است از آغاز کار, زیر ذره بین افکار عمومی باشد و یا این بدور از توجه مردم اقدامات خود را به انجام برساند. جدا از این مسئله, گروه بایستی از کارشناسان روابط عمومی برای ارتباط دو جانبه با مردم استفاده کند. در شرایط ایده آل, گروه بایستی به یک مقام رسمی اطلاع رسانی که با رسانه های محل آشنا باشد, دسترسی داشته باشد.


به گروه ضربت, نظارت بر ایجاد سایت اینترنت که حاوی اطلاعات لازم در مورد برنامه خشکسالی و یک کپی از برنامه و اطلاعات به روز در مورد اقلیم و منابع آب باشد توصیه می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد