رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

طرز نمونه برداری خاک از مزرعه برای تجزیه آزمایشگاهی


قبل از اقدام به نمونه برداری نکات زیر بایستی به دقت مورد مطالعه قرار گیرد :

1ـ زمین بایستی قبلا به قطعات یکنواخت از لحاظ بافت ، رنگ ، شیب ، میزان فرسایش ، تاریخچه کشت و تناوب ونوع محصول وغیره تقسیم بندی شود. زیرا در جاهایی که سراشیبی بیشتر است در موقع بارندگی و آبیاری مواد غذایی واملاح خاک بیشتر در معرض تهدید قرار گرفته و از بین میرود و بر عکس در نقاطی که گود است تجمع املاح و مواد مغذی از سراشیبی ها بیشتر است. بنابراین در این موارد فقط با گرفتن نمونه های زیاد و نزدیک به هم می توان یک نمونه متوسط و معرف آن قسمت از مزرعه را بدست آورد.

2ـ پس از آنکه زمین به طرز بالا تقسیم بندی گردید میتوان اقدام به برداشت نمونه خاک کرد. بدین ترتیب که از هر قطعه یکنواخت تعداد 15 تا 20 نمونه هر کدام به وزن تقریبی یک کیلو گرم برداشته و سپس این نمونه ها را کاملا با هم مخلوط نموده و یک نمونه یک کیلو گرمی از آن بعنوان نمونه خاک آن قطعه زمین بخصوص، به آزمایشگاه ارسال میشود.

این عمل برای هر کدام از قطعات بطور جداگانه تکرار خواهد شد به طوری که از هر قطعه یک نمونه خاک جداگانه به آزمایشگاه ارسال شود.

3ـ هر نمونه آزمایشگاهی حداکثر از یک مساحت یکنواخت 15 هکتاری تهیّه میشود. برای مساحت های بیشتر به همان نسبت تعداد نمونه های زیادتری مورد لزوم خواهد بود.

4ـ عمق نمونه برداری بستگی به نوع محصول دارد و در محصولات صیفی و شتوی برابر عمق شخم خواهد بود (20 تا 30 سانتیمتر).

5ـ برای احداث مزارع یونجه 2 الی 3 نمونه از هر یک از قطعات (30 -0 سانتیمتری ،60 - 30 سانتیمتری و90 - 60 سانتیمتری ) ضروری است علاوه بر این حفر پروفیل به ابعاد 5/1*1*5/1 (عمق * عرض * طول) جهت بررسی کلاسه بندی خاک و تایید امکان کشت یونجه لازم میباشد. و یا نمونه های خاک را بر حسب طبقات خاک موجود در پروفیل (از طریق کارشناس تحقیقات خاک و آب) برداشت و هر کدام را جداگانه به آزمایشگاه ارسال نمود.

6ـ قبل از اقدام به نمونه برداری باید کاملا اطمینان حاصل نمود که سطح خاک آغشته به کود های حیوانی و یا شیمیایی و یا بقایای گیاهی نباشد. باید توجه داشت که کوچک ترین ذره کودی که در نمونه باشد نتیجه تجزیه را کاملا مغشوش خواهد نمود.

از زمینی که قبلا کود خورده باشد بایستی بطور جداگانه نمونه برداری نمود. ضمنا از برداشت نمونه از قطعاتی نظیر راه آبها و تودههای قدیمی و پوسیده کاه وکناره دیوار و یا پرچین ها و از این قبیل باید خودداری شود.

7ـ در مواقعی که زمین خیلی مرطوب است باید از نمونه گیری اجتناب نمود (مگر در موارد استثنایی). نمونه برداری از خاکهای خیلی خشک نیز به واسطه سفت بودن زمین مشکل است. بنابراین در موقع نمونه برداری زمین باید به اندازه کافی رطوبت داشته باشد. بهترین موقع نمونه برداری وقتی است که زمین گاو رو باشد.

8ـ قبل از فرستادن نمونه به آزمایشگاه باید آن را در هوای آزاد پخش نموده تا خشک شود. برای خشک کردن خاک مطلقاً نبایستی از حرارت استفاده شود.

9ـ پس از خشک کردن نمونه خاک ، آن را در داخل یک کیسه پلاستیکی ریخته و با نصب دو اتیکت یکی در داخل ودیگری در خارج ظرف که مشخّصات خاک از قبیل شماره نمونه ، محل نمونه برداری ، عمق نمونه برداری و تاریخ برداشت در روی آنها یادداشت شده باشد به آزمایشگاه ارسال نمایند.

10ـ همراه هر نمونه خاک ، برگ مشخّصات مخصوص آن نیز بایستی بطور کامل و دقیق پر شده و ارسال شود. این برگ غیر از اتیکت هایی است که به نمونه های خاک زده می شود و نمونه آن در این نشریه ملاحظه می شود. این برگه ها را می توان از مرکز تحقیقات کشاورزی دریافت نمود.

وسایلی که برای نمونه برداری به کار میرود :

وسایلی که جهت نمونه برداری از خاک مورد استفاده واقع می شوند عبارتند از :

1ـ بیل و بیلچه

2ـ اوگر مته ای

3ـ اوگر تو خالی

بطور کلّی بیل راحت ترین و سریع ترین وسیله نمونه برداری از خاک میباشد.

انواع تجزیه های خاک به شرح زیر میباشد :

1ـ در صد اشباع

2ـ اسیدیته(ph)

3ـ املاح محلول

4ـ فسفر قابل جذب

5ـ پتاسیم قابل جذب

6ـ ازت قابل جذب

7ـ مواد آلی

8ـ کربنات کلسیم

9ـ در صد گچ

10ـ آنیون ها و کاتیون های محلول

11ـ ظرفیت تبادل کاتیون

12ـ سدیم قابل تعویض

13ـ آزمایش مکانیکی

14ـ وزن مخصوص ظاهری

15ـ وزن مخصوص حقیقی

16ـ ضریب نگهداری آب در خاک

17ـ ضریب نقطه پژمردگی

راهنمای مطالعه بعضی از نتایج تجزیه خاک :

پس از تجزیه خاک کارشناسان خاک و آب و تغذیه گیاهی راهنمایی های لازم را به عمل خواهند آورد. مطالب زیر به عنوان راهنمایی مقدماتی وکلّی ذکر می گردد.



Ph


خاک فوق العاده خاصیّت اسیدی دارد
کمتر از 5/4

خاک خیلی زیاد خاصیّت اسیدی دارد
5 - 5/4

خاک زیاد خاصیّت اسیدی دارد
5/5 – 1/5

خاک از نظر خاصیّت اسیدی متوسط است
6- 6/5

خاک کمی خاصیّت اسیدی دارد
5/6 – 1/6

خاک خنثی
3/7 – 6/6

خاک دارای خاصیّت قلیایی متوسط است
8 – 4/7

خاک دارای خاصیّت قلیایی زیاد است
9 – 1/8

خاک دارای خاصیّت قلیایی بسیار زیاد است
بیشتر از 1/9



خاکهای عمیق با بافت سبک تا متوسط و حاصلخیز مناسب کشت یونجه هستند و Ph مناسب آن 5/7 – 5/6 است

نظرات 2 + ارسال نظر
سیاوش چهارشنبه 4 مرداد 1391 ساعت 20:33 http://Of

سلام
خسته نباشید
ممنون

پرستو پنج‌شنبه 28 آذر 1392 ساعت 16:00

Salam man dost daram Maslab bezaram .az Kay bayad shoro konam?thanks

سلام برای شروع متونید مطالب خودتون رو به ایمیل من بفرستید بعدا در صورت ادامه مفید بودن مطلب رمز و کلمه عبور به شما داده می شود تا خودتان مستقیما مطلب خود را در سایت بگذارید ایمیل من royan 58@yahoo.com در ضمن زمانی که مطلبی ارسال کردید در قسمت نظرات اطلاع دهید تا مطلب شما بنام خودتان در سایت قرار گیرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد