رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

رویان

بزرگترین مجله کشاورزی اینترنتی

کوسه ماهی دم دراز


رده: Lamniformes
خانواده: Alopiidae
جنس: Alopias
گونه: vulpinus

طبقه بندی:

کوسه ماهی دم دراز سواحل امریکا در ابتدا توسط Bonnaterre در سال 1788 با نام Squalus vulpinis شرح داده شد و بعداً به اسم صحیحتر Alopias vulpinus توسط Bonaterre در سال 1788 تغییر کرد که اشتقاق یافته از vulpes ( روباه صفت ) بود که معنی روباه را در لاتین می داد. اسم های مشابه این کوسه ماهی شامل:
توزیع جغرافیایی:

کوسه ماهی های دم دراز اقانوسی و گونه های ساحلی در مناطق گرمسیری و آب های سرد ملایم در سرار جهان ساکن شده اند ولی‌ بیشتر در آب های ملایم رایج و معمول اند. این کوسه ماهی در اقیانوس اطلس از جزیره نیوفاولند تا کابا، در جنوب برزیل تا آرژانتین، از نروژ و جزیره بریتانیا تا قانا و ساحل Lvory که شامل دریای مدیترانه است وجود دارد. اگرچه در میان سواحل بکر و دست نخورده اتلانتیک US نیز یافت می شوند.وجود این کوسه ماهی در جنوب انگلستان بسیار نادر است. همچنین این کوسه ماهی در مناطق Indo-pacific ، در جنوب آفریقا، تانزانیا، سومالی، Maldives ، مجمع الجزایر Chagos ، خلیج آدن، پاکستان، هند، سرلانکا، ساماترا، ژاپن، جمهوری کره،استرالیا، نیوزلند و New Caledonia یافت می شوند.
این ماهی دارای چشم تخم مرغی شکل عمودی بزرگ است همراه با یک نوک V شکل در سر، یک پوزه دراز و تعداد دندان های معدود. همچنین یک انتهای آزاد تیز در باله ی پشتی وجود دارد که این باله قبل از منشا باله ی لگنی واقع شده است. کوسه ماهی دم دراز به کوسه ماهیان درنده شباهت دارد با این تفاوت که کوسه ماهی دم دراز سر باریکتر و پوزه ی کشیده تر دارد و باله ی سینه ای تقریباً مستقیم با انتهای پهن دارد.

رنگ کوسه ماهی دم دراز:

کوسه ماهیان دم دراز اغلب قهوه ای تیره و خاکستری مایل به سفید هسنتد ولی غالباً کاملاً سیاه هستند. این کوسه ماهیان در سطح پایینی بدنشان سفید هستند، ولی لکه هایی نزدیک به باله ی پشتی و قسمت اصلی دم دارند که این رنگ سفید به سمت باله ی سینه ای و سر نیز توسعه یافته است.

ساختمان د ندان ها:

کوسه ماهیان دم دراز دندان های کوچک شمشیری شکل با لبه های صاف شده دارند.حدود 20 دندان روی هر یک از آرواره های بالایی و 21 دندان روی آرواره های پایینی وجود دارند. دندان های هر دو آرواره مشابه اند و این دندان ها بصورت فزاینده ای مورب و با حاشیه ی بیرونی مقعر هستند.

دندان های کوچک:

دندان های پوستی (Dermal ) اشتراک زیادی با هم دارند و خیلی کوچک هستند ( 2/0*21/.mm) این دندان ها بصورت تیغه های افقی پهن و کوچک اند که یک ساقه ی مناسب و بلندی دارد.

سایز، سن و رشد:

نرهای این کوسه ماهی 5/10 فوت(cm 330) و ماده ها حدود 8/14-8/5 فوت (m450-260) بالغ می شوند. آنها هنگام تولد حدود 5 فوت (cm 150) طول دارند. این کوسه ماهیان جوان در هر سال حدود 3/0 فوت (cm 10) در سال رشد می کنند.
این کوسه ماهی در جوامع جزیره ای مثل جزیره Fannig و جزیره هاوایی نیز وجود دارد. در اقیانوس آرام شرقی این کوسه ماهی در خارج از بریتانیای کلمبیا به سمت baja مرکزی و جنوب یپاناما به سمت chile یافت می شوند.

محل سکونت:

کوسه ماهی دم دراز یک گونه آبزی ساکن شده در آب های ساحلی و اقیانوسی است. این ماهی بطور طبیعی دور از ساحل مشاهده می شود اگرچه گاهی اوقات برای پیدا کردن غذا به سمت ساحل منحرف می شود. کوسه ماهی بالغ اغلب در بخش بالایی فلات قاره ای ساکن اند در صورتی که در نوجوانی در ساحل خلیج های کوچک و نزدیک آب های ساحلی دریا زندگی می کنند. این کوسه ماهی بیشتر روی سطح آب دیده می شود ولی در آب هایی با عمق حدود 1800 فوت (m 550) نیز دیده شده اند.گاهاً مشاهده شده است که این کوسه ماهی ها بیرون از آب می پرند. کوسه ماهیان دم دراز بعنوان گونه هایی با مهاجرت بالا در US مطرح شده اند.



بیولوژی (زیست شناسی):

خصوصیات بارز:
کوسه ماهیان دم دراز براحتی توسط Lobe بالایی دراز خود در باله ی دمی خود مشخص کننده هویت خود هستند. Lobe بالایی می تواند به بلندی بدن باشد و بصورت باریک و بلند و تازیانه وار ظاهر شود ، چشم این کوسه ماهی نیز دارای سایز مناسبی است و باله ی پشتی اولی دارای انتهای تیز است و در جلو باله ی مخرجی قرار دارد. باله ی سینه ای این ماهی داسی شکل است و با انتهای باریک است. قسمت های بالایی باله ی سینه ای توسط یک تکه وصله سفید که از منطقه ی شکمی به سمت جلو توسعه یافته است مشخص شده است.

بالاترین اندازه طول این کوسه ماهی حدود 9/24 فوت (cm 760) و بالاترین وزن ثبت شده حدودًاً بالغ برlbs 750 (kg 340) گزارش شده است.

عادات غذایی:
ماهیان استخوانی حدود 97% از رژیم غذایی کوسه ماهیان دم دراز را تشکیل می دهند. آنها اغلب با ماهیان schooling (دسته ماهیان) مثل menhaden ، شاه ماهی، ماهی باریک اندام دراز منقار اقانوس اطلس، Sand Lance ، ماهی خال مخالی (استومری)، Blue Fish و
Butter Fish تغذیه می کنند و غذای معمول و رایج آنهاست. آنها همچنین از ماهیان استخانی و انواع سرپاوران تغذیه می کنند. این کوسه ماهیان با احاطه کردن دسته های ماهیان آنها را با حرکت تازیانه مانند دم هایشان حیرت زده می کنند این عمل اغلب در گروه ها یا زوج ها مشاهده می شود.

تکثیر:
کوسه ماهی دم دراز یک گونه ی تخم گذار زنده زا ست. به این معنی که بدون جفت ایجاد می شود. جنین ها توسط گروه کثیری از تخم ها در رحم تغذیه می کنند. تقریباً 2 تا 4 بچه در هر بارداری پرورش می یابند. سایز آنها غالباً در زمان تولد بین 5-7/3 فوت (cm 160-114) و
Lbs 13-11 (kg 5-6) است که مستقیماً متناظر با سایز مادر است.
باله ی دمی در رویان درست متناسب با باله ی دمی در بزرگسالان است. آنها هر سال یکبار تولید مثل می کنند و آنها سعی در این دارند که در سراسر rang گونه ای خود تکثیر داشته باشند.

انگل ها:
9 گونه از Copepods ها از جنس Nemesis ها انگل های کوسه ماهیان دم دراز هستند. این انگل ها خود را به رشته های آبششی می چسبانند و می توانند باعث آسیب بافتی شوند. این آسیب به رشته های آبششی می تواند باعث تنفس سخت در قسمت های مختلف آبشش شود.

تقاضای انسانی:
گوشت و باله های کوسه ماهی دم دراز ارزش تجاری خوبی‌ دارند. از اندام های داخلی این ماهی برای تهیه ی چرم، روغن جگر و ویتامین استفاده می شود.
کوسه ماهی دم دراز صید نامحدودی در قسمت هایی از سواحل تایوان،‌ برزیل، Uruguay ، USA و بقیه کشور ها دارد که غالباً توسط longline ها و با قالب گیرهای USSR صید می شوند. از دیگر مناطق مهم صید این ماهی قسمت های شمال غرب اقیانوس هند و شرق اقیانوس آرام است.
در جنوب کالیفرنیا برای صید از تور بالاکش استفاده می شود و ذخائر آنها سریعاً رو به اتمام است. این کوسه ماهیان اغلب توسط باله ی دمی خود به دام می افتند که وقتی این اتفاق رخ می دهد کوسه ماهی سراسیمه سعی می کند که خود را از قلاب ماهیگیری برهاند که در طی‌ این حرکت کوسه ماهی یک مقاومت پر تکاپو را متحمل می شود که غالباً هم در رها سازی خود از تورهای ماهیگیری موفق است.


خطرهای انسانی:
کوسه ماهیان دم دراز بعنوان کوسه ماهیان بی خطر مطرح شده اند. زیرا این گونه از کوسه ماهی بسیار ترسو بوده و نزدیک شدن برای او سخت است و مشاهده شده که این کوسه های آرام هیچ گونه عمل پرخاشگری را انجام نمی دهند. اگرچه باید احتیاط لازم را در برخورد با آنها کرد زیرا آنها قبلاً به چند قایق حمله کرده اند.

نگهداری و حفظ منابع طبیعی:

کوسه ماهیان دم دراز بهنوان کوسه ماهیانی‌ که مقدار آنها رو به کاهش است مطرح شده اند. این کوسه ماهیان در سراسر جهان توسط اتحادیه ی IUCN حفاظت می شوند و در واحد های طبقه بندی جانوری بعنوان "داده های‌ دارای کمبود" تشخیص داده شده اند و این تشخیص انقراض بر پایه ی توزیع آنها و وضعیت آنهاست. این گونه ها در راه بازیافت و بهبود آب های خارج از محدوده ی ساحلی کالیفرنیاست.
عوارض سنگینی برای مدیریت برآورد شده و الان با نام گونه ی‌ "تقریباً تهدید کننده" در این مناطق مطرح شده اند. IUCN یک نمایندگی اتحادیه ی جهانی سیاستمدار حکومتی است و جریمه ای که برای صید آنها در نظر گرفته می شود برای نگهداری گونه ها مصرف می شود.
کوسه ماهی دم دراز یک گونه ی جهانی و توزیع شده با تعداد کم است که متمرکز کردن آنها یک امر آسیب پذیر است زیرا باعث صید پی در پی در دوره ی زمانی کوتاه می شود که
نتیجه ی آن کمبود سریع داده هاست.

وبلاگ پرورش ماهی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد